Præstemoseskolen er en almindelig folkeskole, hvortil der er knyttet et særligt skoletilbud for børn med indlæringsvanskeligheder. Der er i alt ca. 550 børn på skolen. Børnene undervises i hvert sit skoleafsnit, men ved større fællesprojekter og i alle frikvarterer indgår alle børn i et fælles samvær.
Præstemoseskolen er afdelingsopdelt, hvilket betyder, at lærere og elever fortrinsvis er tilknyttet en afdeling.
Skolen er bygget i 1956 og er løbende udbygget i takt med den skoleudvikling, der har været.
Skolen er omgivet af mange forskelligartede friarealer med gode muligheder for leg, boldspil og andre udendørs aktiviteter.
Præstemoseskolen vægter kvalitet i såvel børnenes faglige som sociale dannelse højt. De tre centrale værdier i al undervisning og samvær baserer sig derfor på værdier om:
På Præstemoseskolen er inklusion omdrejningspunktet for en undervisning fuld af udfordringer, oplevelser og læring
På Præstemoseskolen respekterer og styrker vi forskelligheden, når eleverne med udgangspunkt i deres alder og udvikling arbejder med emner som:
På Præstemoseskolen styrker vi fællesskabet gennem udviklingen af en kultur, der understøtter det faglige og sociale fællesskab.
Der lægges derfor vægt på:
Til at understøtte fællesskabet afholder skolen en række arrangementer for alle eller større grupper af børn:
Herudover kan nævnes:
Elevrådet tager desuden en række initiativer for fællesskabet og arbejder hvert år under et slogan, der skal gøre skolen til et godt sted at være for alle børn.
Præstemoseskolen arbejder for, at alle børn at udvikle troen på sig selv og egne evner, så de kan indgå i et ligeværdigt og tillidsfuldt samspil med andre mennesker. Udgangspunktet herfor er, at Præstemoseskolen skal være et trygt sted at være. Vi arbejder derfor aktivt med:
Det gør vi ved at have fokus på:
Er dette ikke tilstrækkeligt, har vi mulighed for at sætte ind med følgende indsatser:
På Præstemoseskolen har vi en antimobbestrategi, hvor vi arbejder med følgende antimobbe-handleplan i skolen (PDF).
Disse tiltag beskrives i en adfærdsfolder, som forældre og elever gøres bekendt med, når de begynder på skolen.
Det respektfulde forældresamarbejde – et fælles ansvar.
På Præstemoseskolen er børnene selvfølgelig og heldigvis lige så forskellige som børn på andre skoler. Vi vægter et samarbejde med
forældre i gensidig respekt, i dialog og med engagement for det enkelte barn og dennes familie højt.
Personalet på skolen vil derfor bestræbe sig på at skabe grobund for personlig udvikling for hvert enkelt barn i fællesskabets rammer. Voksne spiller en stor rolle i børns liv, og det er vigtigt, at der er mange gode rollemodeller til stede, når et barn udvikler sig.
Præstemoseskolen inviterer til forældremøder og skole/hjem-samtaler i løbet af skoleåret. Derudover kan der afholdes arrangementer for skolens forældre, hvor de inviteres til at se, hvad barnet og klassen har arbejdet med.
Lærerne er hjemmets primære samarbejdspartner i skolen, og gensidig dialog fremmer muligheden for et positivt og konstruktivt samarbejde om barnet. For at dette skal lykkes, forventer skolebestyrelsen derfor:
Undervisningsmiljøvurdering - herunder antimobbepolitik